Skócia általam legszebbnek ítélt városa Stirling. Két fő nevezetesség található ezen a területen, a királyi palota és a Wallace-emlékmű, mely valójában egy torony a stirlingi hídért folyó csatának emlékére [William Wallace neve sokunk számára nem (csak) a tankönyvekből ismert, hanem a Rettenthetetlen (Bravehart) című 1995-ös 5 Oscar díjat nyert filmművészeti alkotásból, amelyben a férfi főszereplő Mel Gibson volt].

A várat és a kávézót is kétszer látogattuk meg, nem véletlenül. Az Unorthodox roasters idén nyílt, saját pörkölésű kávéval dolgoznak, amit árusítanak is. A pici üzlethelyiség mellett rendelkeznek terasszal, illetve hátul kerthelyiséggel is, melynek különlegessége az, hogy egy templom (Stirling Baptist church) “végében” üldögélhetünk. A skót időjárással lassan egy hónapja ismerkedünk, ezért elég bátor dolognak érzem a 2 fedetlen területet. Mindkét alkalommal elég nagy mennyiségű papírzsepire volt szükségünk ahhoz, hogy helyet foglalhassunk az egyik kültéri asztalnál, de megérte. Valószínűleg még nem vagyunk elég skótok, mert a helyiek nem törődtek a széken/asztalon lévő kis tócsákkal, csak simán leültek. Házi készítésű sütemények és torták közül válogathattunk, de többször is ugyanazt választottuk, mert ez a málnatorta nem csak külsőre volt figyelemfelkeltő. A tésztája magyar ízlés szerint “még sülhetett volna 5 percig”, mert kissé szottyos, de ízletes. Elkápráztatott minket az íz- és illatorgiával. Az espresso macchiato szép volt, összekeverés után (tudom, barbárság, de megcukroztam) apró színes buborékokkal örvendeztetett meg. Emiatt megérte összekeverni. Következő alkalommal cappuccinot kértem, mert láttam, hogy igazán szépet tudnak készíteni. Nem kellett csalódnom vizuálisan az italomban, de be kell valljam, nem számítottam rá, hogy a sötét-világos kontrasztot kakaóporral érték el, és kifejezetten nem szeretem a kakaós/csokis kávékat. Hangulatos, kellemes hely, vidám és figyelmes baristákkal.

Stirling óváros része, ami a vasútállomást és környékét is magába foglalja, teljesen megőrizte középkorias jellegét. Szép kőházai, templomai, épületei a történelmi időket idézik. A hegyek és a folyó miatt jól védhető terület volt, viszonylag kevés sérülést kellett elszenvednie az évek során. A stirlingi kastély falairól jó időben elláthatunk egészen a hegyekig, a Wallace emlékmű is jól kivehető. A várba 16 Ł a belépő, ami borsos árnak tűnik, de vehetünk 5 vagy 14 napos belépőt is, ami 44 Ł és korlátlan belépésre jogosít szinte az összes fontos kastályba ( kb. 77 történelmi helyre lehet vele “ingyen” ellátogatni). Ha valaki azt tervezi, hogy 3 nagyobb kastélyt megnéz, már megéri kiváltani az explorer passt. A várban nagyon érdemes megnézni az élethűen berendezett középkori konyhát, sajnos képet nem tudok mutatni róla, mert a világítás is életszerű volt a termekben. Tökéletes jeleneteket rendeztek be, az ökörsütéstől a tejes csupor összetöréséig, receptes füzetet is lapozgathattunk. Ugyanitt található az unikornis múzeum is, ami kicsit csalódás volt. Egy posztert nézegethettünk egy eredeti unikornis legendát megörökítő szövet darabról. A stirlingi palota kötelező elem egy kastély túrán, nagyon jó állapotú és a kilátás is lenyűgöző.