Minden alkalommal, amikor egy új kávézót fedezek fel, végigpörgetem a fejemben ezt a listát, ami alapján próbálom kitalálni, vajon megéli-e az adott hely az első, netalántán a 2. születésnapját. Az eddig általam megfigyelt helyek esetében jól tippeltem. Természetesen ezen pontokat meghaladóan tengernyi más ok állhat a bezárás hátterében, itt csupán azokat említem, amelyek a leggyakrabban előfordulnak.

1. Rossz elhelyezkedés/ célcsoport választás

Az összes elkövethető hiba közül talán ezt a legnehezebb kiküszöbölni. Jó helyek ritkán teremnek, még ritkábban üresednek meg. Egy olyan üzlethelység, ami az elmúlt esztendőben volt már házi réteses, majd lángosos, majd designer ruhabolt végül műköröm stúdió és most újra kiadó: NEM a megfelelő hely. El kell fogadnunk, hogy vannak olyan területek, ahol egyszerűen nem szabad vállalkozást indítani. 

Nem jó ötlet elegáns vintage kávézót nyitni gyárak mellett, érdemes azt is megfontolni, hogy a fiatalok/turisták vonulási sávjától „csak 2-3 utcányira” lévő távolság halálos ítélet egy kis kézműves kávézónak (aki nem költ marketingre [lásd. 9-es pont]).

Célcsoport kiválasztása: 

Ha a kávéház elhelyezkedése fix, akkor már félig nyert ügyünk van. A környék alapos megfigyelése után választhatunk célcsoportot, amihez a következőket végiggondolni:

  • Milyen a lakókörnyezet, milyen épületek/ üzletek veszik körbe?
  • A környező vendéglátó egységek, boltok kiket vonzanak? Egy világmárkás táskabolt vásárlóköre nem egyezik egy villamossági szaküzlet vevőkörével.
  • Vannak-e köznevelési intézmények, irodaházak, munkahelyek a vonzáskörzetben?

Illetve beszélnünk kell még a konkurenciáról, 25 méteren belül három másik coffeeshop mellé beállni negyediknek a sorba szinte értelmetlen (kivételt képez, ha annyira kiemelkedőek vagyunk, hogy biztosan mindenki minket választ).

2. Nyitás előtti bővítések

Kik vagyunk? Magyarok vagyunk. Mit akarunk? Mindent akarunk. Mikor akarjuk? Most azonnal. Ez nem helyes hozzáállás egy induló vállalkozásnál. Egyszerre csak egy dologba fogjunk bele, de azt szívvel-lélekkel tegyük. Nem kell egyből minden vágyunkat valóra váltani/ bruncholni/ látványpékeskedni/ 12 exkluzív kézi pörkölésű kávéval nyitni/ 6 különböző ásványvízmárkát felhalmozni…  Ha ügyesek vagyunk, előbb-utóbb termelünk profitot, amit a fejlesztésekre költhetünk a még nagyobb kör kiszolgálása, no meg nem utolsó sorban a nagyobb profit reményében. Abban az esetben, amikor a kávézónk már egy több millió forint értékű látványpékség felszerelt és tökéletesen gépesített konyhával nyit, de a nyitás előtti költségek elviszik a leendő pék bérköltségére szánt összeget, nem volt érdemes azt a tőkét előre befektetni a vállalkozásba. Még az előtt, hogy kiderülne termelünk-e profitot, nem érdemes fejlesztéseket, plusz szolgáltatásokat kiépíteni. A nyitás után hamar kiderül milyen extra igényekkel rendelkeznek vendégeink, érdemes a visszatérő vendégek igényeit figyelemmel kísérni (rengeteg helyen a mai napig nincs laktózmentes vagy növényi tej).

3. Akciók nem megfelelő alkalmazása

Szögezzük le, nem a nyitási akcióra gondoltam. Amikor 1 hétig/1 napig (rövid időintervallumig) kecsegtető ajánlatokkal csalogatjuk be vásárlóinkat. Hanem például arra, amikor a legforgalmasabb időszakban (nyitástól 10:30-ig kb.) adjuk a legnagyobb kedvezményeket. Például: „akciós reggeli menü: kávé és péksüti együtt 650 Ft minden reggel 7:30-11:00-ig”. Ezt több olyan helyen láttam, ahol a péksüti darabja 350 Ft-nál kezdődött, a legolcsóbb kávé pedig 600 Ft volt. Az ilyen akció hosszú intervallumokban alkalmazása jelentős profitelvonással jár. Azonban, ha a pangó időben alkalmazzuk: 11:00 és 13:00 között, akkor előfordulhat, hogy sok új (vagy akár törzsvendég) is betér (még egyszer) és vásárol tőlünk. A nagy árleszállításokat, kedvezményeket ne alkalmazzuk a legpörgősebb/ legkihasználtabb órákban.

4. Az árazás nem a célcsoportnak megfelelő

Ha a célcsoportot megtaláltuk, akkor könnyebben árazzuk termékeinket. Látványosságok közelében külföldi turistáknak eladható az átlagos magyar áraknál magasabban a szolgáltatás. Egy nyugdíjas lakóparkban nehéz 650 Ft-os áron eladni a presszó kávét, ugyanígy egy iskolai büfében. Ha a vevőkörünk zsebpénzből gazdálkodik, akkor az áraink színvonalát ahhoz kell alakítanunk, vagy ha ez túlzott anyagi veszteséggel járna, meg kell változtatni a célcsoportot.

5. Alkalmazott alkalmazása

Miután eldöntöttük, hogy vállalkozók leszünk, meg van az ötlet, a hely és kezd összeállni az üzleti terv is, az egyik legégetőbb kérdés az lesz, amivel találkozni fogunk, hogy lesz-e rajtunk kívül alkalmazott. Az egyszemélyes vállalkozásnak és az 1-2 alkalmazott foglalkoztatásának is megvannak a nyilvánvaló előnyei, ezért erről most nem írok. Hosszú távon (ez legyen most egy év) azt fontos eldönteni a pénzügyek tisztázása után, hogy tudjuk-e fizetni a munkaerőnk bérét és a kapcsolódó járulékokat? Ez (illetve a saját munkabérünk! kigazdálkodása) lesz a legfőbb kiadásunk. Eleinte egy kis kávézóban nagyon nehéz, de mégis a lehető legjobb döntés főállásúként magunkat foglalkoztatni, és keresni egy beugróst (betegség vagy ügyintézés idejére).

6. Pénzügyi/üzleti terv kidolgozatlansága

Lehet vállalkozást indítani pénzügyi terv nélkül, hiszen az autó sem jogosítvánnyal megy…. Úgy hiszem ennek ellenére az előre tervezett pénzügyi áttekintés mankóként szolgálhat. Hiába gondolkodunk évekig a megvalósításon, vállalkozás beindítása után még lesz millió olyan apró dolog ami úgysem jutott eszünkbe, ezek közös jellemzője, hogy pénzbe kerülnek. Csak azok a vállalkozások maradnak életben, akik előre megtervezték a kiadásokat, pontosan belőtték az árakat, és van valamennyi megtakarításuk arra az esetre, ha valami mégsem úgy alakulna, ahogy eltervezték. Alaposan át kell gondolni a terveket, a lehetőségeket, folyamatosan a realitás talaján kell maradni.

7. Megtakarítások vs. profit

Mi legyen a profittal? Annyit dolgoztunk, és senki nem veregette meg a vállunkat (ilyenkor rossz, ha nincs főnök, mert az elismerést máshonnan kell megszereznünk). Annyit azért csak megérdemlünk, hogy a profitunkból elutazzunk egy hétre a Balatonra/ az Olasz Riviérára/ vagy Balira, nem? Még nem. Az induló években különösen fontos, hogy a profitot visszaforgassuk, vagy a megtérülést gyorsítsuk vele. Akkor fogunk biztos lábakon állni, ha már nincs hitelünk, tartozásunk, elszámolni valónk, valamint nem kell aggódnunk, mert a tervezett profitot elértük, meghaladtuk (tartósan). Na, utána már utazhatunk.

Több olyan kisvállalkozóval találkoztam, akinek a kávézója azért nem lett sikeres, mert nem volt elég idő kivárni azt, hogy a hely megfelelő bevételt termeljen. És most elég idő alatt a rendelkezésre álló megtakarítást értem. Fel kell készülni arra, hogy előfordulhat az, hogy az első fél évben, vagy még tovább nem lesz profit, esetleg veszteséget termelünk. Ilyenkor döntés előtt állunk, hogyan tovább? Esetleg egy marketing kampány segíthet? Érdemes-e váltani? Meddig tudjuk még így folytatni?

8. Váratlan cikkely a bérleti szerződésben

Kávézó tulajdonos mesélte, hogy amikor megtalálta a számára tökéletes helyet, volt egy kis bökkenő. Az épület tulajdonosa már üzemeltetett abban a blokkban kettő meleg ételt felszolgáló helyet, ezért neki nem engedte, csak a péksütemények, illetve a turmixok árusítását. Ha ennek a cikknek az lesz a hozama, hogy ebbe a hibába nem esik soha többet egy leendő kávézótulaj sem, már megérte megírni. Onnantól kezdve, hogy egy meleg reggelit előállító hely a szíved vágya, és bármilyen tökéletes is a hely, de a vágyad kiteljesítésében megakadályoz egy szerződés, akkor kérlek ne írd alá. Nem leszel boldog, nem lesz a szívügyed, és ezt a vendégeid is érezni fogják. A vállalkozás olyan, mint egy gyermek, azzal a különbséggel, hogy neked ebben az esetben megadatik az is, hogy az egészet egy gondolatból építsd fel és csak azt fogja tartalmazni, amit te adsz bele. Jelenleg 4 olyan, évek óta kiadatlan helyről tudok, ami alkalmas lenne egy szuper kávézó létrehozására, de az épületblokk tulajdonosa nem enged ott semmilyen vendéglátóhelyet kialakítani, nehogy a már meglévőket veszélybe sodorja.

9. Marketing, nincs marketing, rossz marketing

Nincs olyan, hogy rossz marketing- ezt írjuk felül. Vendéglátásban van rossz marketing, mégpedig egy kedvezőtlen értékelés a közösségi portálokon, egy lejárató cikk az interneten, ami pillanatok alatt vírusként terjed online.

Fontos, hogy az egyszerű és ingyenes lehetőségeket a végletekig aknázzuk ki. A közösségi oldalak használata megkönnyíti dolgunkat, egy szempillantás alatt nagy lelkesedést tudunk kiváltani azzal, ha felajánlunk a poszt megosztói között egy 2 főre szóló luxus reggeli csomagot, ami nekünk alig kerül valamibe, de hirtelen több száz emberhez eljut a hírünk. Legyen facebook profilunk, legyen honlapunk. Jelöljük be a helyet a google maps-on.


Written by O.- Szabó Anikó

Comments are closed.